W Gminie Sępólno Krajeńskie powstają niecodzienne pisanki.
Niezwykłe, wielkanocne rękodzieło tworzą instruktorki animacji społecznej w świetlicach wiejskich w Wysokiej Krajeńskiej- Barbara Blejder i Iłowie- Irena Mierzejewska oraz kierownik Wiejskiego Ośrodka Kultury w Lutowie Małgorzata Senska.
Wielkanocne pisanki inspirowane haftem krajeńskim nawiązują do lokalnej tradycji i dziedzictwa kulturowego. Wzory haftu krajeńskiego odpowiadają trzem strefom życia: niebu – ziemi – podziemiu, bądź odpowiednio: religia – życie – śmierć. Motywy roślinne składające się na lokalny wzór mają genezę sakralną (owoc granatu, lilie, dzwonki, niezapominajki, łodygi i czepy passiflory), funeralną (makówka) i agralną (kłosy zboża). Haft oparty jest na czterech kolorach: błękitnym, niebieskim, chabrowym i czarnym. Dobór motywów podyktowany został codziennym życiem chłopów krajeńskich. Podporządkowali oni swoje życie pracom rolnym oraz kultowi Najświętszej Maryi Panny.
Poszczególne elementy charakteryzowane są w następujący sposób:
Owoc granatu – interpretowany także jako tulipan, ponieważ jego przekrój przywołuje na myśl cebulę tulipana. To symbol mnogości cnót NMP, miłości ofiarnej i triumfu wiecznego życia nad śmiercią.
Główka makówki – symbol czasowej śmierci, według starych wierzeń przenikanie świata zmarłych do świata żywych, np. w okresie świąt wigilijnych, gdy dusze wracają na ziemię do domostw, którymi się opiekują.
Lilie – symbol niewinności i czystości NMP
Dzwonki – element związany z celebracją mszy św., jako pełniące funkcję właściwą egzorcyzmowi.
Kłos zboża – symbol paschalnego chleba jak i element agralny, czyli podstawa pożywienia ówczesnych chłopów.
Materiały CKiS w Sępólnie Krajeńskim
Tekst: Katarzyna Śmigiel-Wilkowska
Źródło: muzeum-zlotow.pl, krajniacy.pl, haftkrajeński.wixsite.com